Overslaan en naar de inhoud gaan
news

The joy of running

In november wordt de lucht ééntoniger, het landschap verkleurt, het regent meer, de wind waait harder, de grond wordt modderig en de stralen die ons verwarmen vervagen.

De winter staat voor de deur

Lopen in de herfst en de winter kan nog steeds motiverend zijn en ook plezier geven.

Op sommige dagen schijnt de zon en die motiveert ons op de grijze dagen.

  • Leg je focus op toekomstige doelen

Maak een agenda met komende evenementen/wedstrijden. Dit verhoogt de motivatie om te trainen, op gewicht te blijven ondanks de feestdagen op het einde van het jaar.

  • Pas je parcours en training aan

Verander je gebruikelijke parcours, neem de tijd om nieuwe wegen en paden te ontdekken (misschien paden die meer verlicht en minder glad zijn).

  • Kleed je volgens het weer en jouw noden

Of je nu loopt in de stad of in de natuur, je moet je goed kleden om te blijven lopen met plezier.

 

De regel van de 3 lagen : 

Misschien wel bekend, de regel van 3 lagen blijft de basis.

De eerste laag, dicht tegen het lichaam is essentieel. Die biedt warmte tijdens koude dagen. Deze laag zorgt voor de regulering van je temperatuur, vermijd hierbij katoen! Kijk naar merken zoals Craft, Smartwool die technisch en ademend ondergoed aanbieden.

De tweede laag is facultatief. Ze biedt bijkomende warmte. Koukleumen zullen geen moment twijfelen. Maar denk eraan dat je lichaam opwarmt tijdens het sporten. Dus pas op om je te overkleden.

De derde laag is even belangrijk als de eerste laag en beschermt je tegen de weersomstandigheden (regen en wind) die ons kan afkoelen. Deze externe laag zorgt ervoor dat de warme lucht blijft circuleren en dicht bij je lichaam blijft.

Gezien je 30% van je warmte verliest via je handen, voeten en hoofd zijn mutsen, nekverwarmers en handschoenen onmisbaar in de winter.

  • Warm goed op

Spieren, pezen en ligamenten zijn wat stijver door de koude. Warming-up is in de winter essentieel en mag niet verwaarloosd worden om blessures te voorkomen.

  • Hydrateer voldoende

Voldoende drinken is niet alleen een advies in de zomer, zelfs als heb je minder dorst het blijft belangrijk om te drinken. Er bestaan hiervoor verschillende oplossingen, waardoor je makkelijk wat water kan meenemen op training.

trakks-conseils-courir-froid-specilaiste

 

  • Kijk je schoenen na

Of je nu in de stad of in de natuur loopt, kijk de staat van je schoenen na. Heb je nog voldoende demping en voldoende grip om te lopen op gladde wegen?  

Sommigen onder jullie hebben misschien snel last van koude voeten, kijk dan eens uit naar een waterproof model.