Pit Stop
Zowel in de autosport als de loopsport, moet je soms van banden wisselen om de wedstrijd verder te zetten in de beste condities om te presteren. Lees hier enkele aanbevelingen die je toelaten om terug te keren naar de stand op het juiste moment, om een nieuwe start te nemen.
Na veel twijfel heb je de duik genomen en beslist om je te lanceren in het groot avontuur van het lopen. Je hebt eindelijk gevonden wie je zal vergezellen tijdens de lange kilometers in de bossen en op de beton wegen. Ze voelen zich goed wanneer ze uit hun doos komen en hun niveau van bescherming en ondersteuning is maximaal. Maar hoe lang kan je lopen met jouw “loopschoenen”?
Een veel gestelde vraag die gesteld wordt aan de TraKKs verkoop adviseurs die de loper advies geven de keuze van de schoen. Jammer genoeg kunnen deze mensen, ondanks hun expertise, geen precies antwoord geven op deze vraag. Schoenen bezitten een beperkte levensduur, maar het is geen voorgeprogrammeerde vraag zoals bij elektro toestellen.
Al is het riskant, vergezocht maar vooral bedrieglijk om je een precies antwoord te geven, zijn er echter vorken, kilometers en tips die je kan gebruiken om te beslissen of je moet stoppen aan de pit stop en van banden moet wisselen
De kwaliteit zorgt voor een minder snelle slijtage
De kwaliteit van het product is evident een zeer belangrijke factor in de duurzaamheid van het product. Zonder de merken van retailers type Decathlon te willen denigreren, maar hebben niet de functie om voor eeuwig te zijn. Ze riskeren dus om sneller de ziel te verliezen dan hun zusters verkocht door meer gereputeerde merken.
Bekendheid en een hogere prijs voor de schoen staat echter niet altijd garant voor kwaliteit. De schoen is niet aangepast aan jouw voet en jouw loopstijl vanaf het moment dat je het etiket eraf knipt. De verleiding en de mogelijkheid om op het internet te kopen is groot, maar je loopt het risico om je geld te verliezen en belangrijker, je verliest ook de garantie van de fabrikant. Het is om die reden dat het advies van een gespecialiseerde winkel kan vermijden dat je een slechte keuze maakt, voornamelijk kunnen de specialisten je ook helpen bij een probleem door hun contact met de leveranciers. Op het internet, is het moeilijk om te genieten van dezelfde dienst na verkoop.
Gewicht, loopstijl en bovenwerk
Op het gebied van kwaliteit, kiest men een schoen in functie van criteria die sterk variëren van persoon tot persoon. Wat is het gewicht? Op welk type ondergrond worden de trainingen en de wedstrijden gelopen? Wat is de frequentie van de trainingen? Dit zijn drie vragen die je ook moet stellen.
Eerst en vooral bij elke landing op de grond, vang je drie keer je eigen gewicht op in jouw gewrichten met de demping van jouw schoenen. Een zwaardere loper riskeert dus om sneller zijn schoenen te verslijten, zelfs al zijn ze gemaakt voor lopers van zijn kaliber.
Ten tweede, is het beton een schurend oppervlak die sneller jouw schoenen slijt ook al zijn ze gemaakt om daar aan te weerstaan. Aarde paden zonder teveel stenen kunnen de zolen iets verlichten, dit spaart de demping van de tussenzool omdat je loopt op een zachtere ondergrond.
Tot slot, speelt de frequentie van de trainingen een belangrijke rol in de slijtage van uw “booties”. Een loper die dagelijks traint riskeert om een grotere druk te zetten op de zolen dan iemand die één of twee keer traint per week. Minder lopen of van schoenen wisselen kan de levensduur van uw paar vergroten. Misschien is het te duur om twee paren tegelijkertijd te kopen, maar dit kan helpen om de levensduur te verlengen, dit biedt ook de mogelijkheid om de routine te doorbreken als de twee paren verschillende kenmerken hebben die verschillend zijn (bijvoorbeeld, een paar voor lange trainingen en één voor snelheidstrainingen).
Wat is het risico om met gebruikte schoenen te lopen?
Na verschillende maanden gebruik, verliezen de schoenen hun eerste kwaliteit en vervullen ze minder en minder hun beschermende rol. De schokken worden minder snel geabsorbeerd, de demping is droger en de gewrichten worden meer belast, zonder rekening te houden met een onevenwicht wanneer één van de twee schoenen meer gebruikt wordt dan de andere. Lopen met deze schoenen vergroot het risico op overbelasting blessures in de zones die gaan van de voeten tot aan het bekken. Pijnlijke gewrichten, tendinitis, scheenbeenvliesontsteking, iliotibiale band syndroom, … verschillende pathologieën die simpelweg vermeden kunnen worden door snel genoeg aan de pitstop te stoppen.
Hoe kan je zien dat jouw schoen versleten is?
Het ene model is sterker dan het ander. Inderdaad, verschillende schoenen bieden aan de hand van hun kenmerken een antwoord op de vereisten van elk type loper. De schoen van een minimalistische loper zal niet dezelfde zijn als van een loper die op de hiel landt. Ieder kiest de eigen loopstijl in functie van zijn doelen.
Lopen is ook leren luisteren naar je eigen lichaam. Terugkerende pijn kan een teken zijn. Wanneer je een zwaardere loper bent zullen jouw schoenen sneller slijten dan een lichtere loper met een zelfde training.
De witte tussenzool van jouw loopschoenen bevindt zich op de buitenzool, deze laatste is aan het verdwijnen, het is enkel een manier om de tussenzool te beschermen. Wanneer de tussenzool makkelijk plooit als je erop duwt en te zacht is, is dit een teken van gebruik. Zoals een steunmuur die begint te bewegen, zal je schoen minder goed passen in de schoen.
Zet je schoen op een vlak oppervlak en kijk na of ze nog recht staan. Het komt soms voor dat één schoen sneller slijt dan de ander, is dit het geval, dan is het tijd om van banden te wisselen.
Twijfel je ondanks de tips, aarzel dan niet om een bezoek te brengen aan jouw speciaalzaak. TraKKs verkoop adviseurs kunnen je bevestigen of het tijd is voor een nieuwe schoen en je eventueel begeleiden naar een model die beter aangepast is aan jouw noden. Het komt soms voor dat één type schoen sneller slijt dan andere schoenen omdat het model niet echt aangepast is aan jouw morfologie en jouw loopstijl.
Gebruik jouw horloge en applicaties om het aantal kilometers te weten
Ook al is het onmogelijk om een precies nummer te geven, rekening houdend met bovenstaande tips moet je van banden wisselen tussen 800 en 1000 kilometer bij een “normaal” gebruik van de schoen. Kies je voor een lichtere schoen, in functie van meer minimalisme, dan moet je die schoen vervangen na 500 of 600 kilometers. Heb je schrik om je te vergissen in het aantal kilometers, aarzel dan niet om gebruik te maken van jouw horloge en de applicaties. Ook al loop je liever vrij zonder al deze moderne gadgets. Niks verplicht je om gericht te zijn op de chrono, of jouw exploten te delen op sociale media. Maar met het bijhouden van kilometers heb je extra informatie die je kan helpen.
Aarzel zeker niet om de hulp in te roepen van een speciaal zaak. De opgeleide verkoop adviseurs zijn ook ervaringsdeskundigen en kennen de producten uit de praktijk. Ze kunnen je begeleiden en helpen om de juiste keuze te maken. Ze zijn er ook bij een probleem en bieden een uitstekende dienst na verkoop, in tegenstelling tot online shops die zich niet bekommeren over hun klant. Houd hier rekening mee en goede reis!